Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Co na tom, že Vikingové už vyměnili dračí lodě za ornou půdu a místo rabování se živí obchodem, činy předků je třeba uctívat a pět písně o hrdinských skutcích. Co na tom, že vlna folk metalu, která do obecného povědomí vynesla i finské ENSIFERUM, kulminovala před pár lety. Mnohé spolky to táhnou dál, jakoby se nic nestalo, někteří se tomu svému skotačení kolem vatry snaží dát kultivovanější tvář.
Ač ENSIFERUM nikdy ze své folk metalové cesty neustoupili, rozhodně od svých prvních počinů svou hudbu značně zušlechtili. Někdo tvrdí, že odchodem Jariho (WINTERSUN) ztratila skupina část svého kouzla zvěčněného na albu „Iron“. Na druhou stranu na posledních albech se kapela snažila svůj pagan metalový kolovrátek více obohacovat. ENSIFERUM Na „One Man Army“ si zachovávají své známé postupy. Některé motivy jsou ohrané až příliš, ale opět se vylouplo i několik nečekaných překvapení. Vedle ústředních pohanských popěvků a pompézních sborových refrénů se novinka rozprostírá od rychlých úderných skladeb až po intimních balady obohacené o ženský element.
Je pravdou, že písně komplikovaností neoplývají, ale celkově vzato je materiál dostatečně různorodý a hodný pozornosti po většinu stopáže. Finové pokračují ve stylu předchozího alba a nutno podotknout, že tato tvář sluší ENSIFERUM více než jejich počátky. Rozjezd alba, „Axe Of Judgement“, je zahalený do ponurého hávu, který z pochodového rytmu přechází až do symfo/blackového šílenství.Následující „Heathen Horde“ je již tradiční válečnický popěvek se zpěvným sborovým refrénem. Takových má tato kapela na svém účtu spoustu, ale ono to stále funguje. Stejně tak duet obou zpěváků ve „Warrior Without A War“, která ukazuje, že ENSIFERUM jsou stále kapelou, která své pohanské řemeslo zvládá dobře. „Two Of Spades“ jsou povedeným mixem folk metalové úderky a taneční „hopsačky“ a určitě jedním z nejpovedenějších kousků na albu.
V desetiminutovce „Descendants, Defiance, Domination“ se však projeví, že dlouhé instrumentální pasáže nejsou zrovna silnou stránkou kapely. Dokud se zpívá, haleká a skotačí, je vše v naprostém pořádku, ale natáhnout svých několik akordů na dlouhou stopáž přivádí posluchače k nudě a podřimování a nezachrání to ani tisícihlavý sbor bojovníků. Z jiného soudku je závěrečná „Neito Pohjolan“, de facto čistě folková skladba v rodné finštině, taková závěrečná třešnička na dortu. ENSIFERUM sice nejsou stylotvorní či kdovíjak inovativní, avšak stali se stálicí folk metalové scény, která si drží svou kvalitu a sebevědomě pokračuje kupředu.
„One Man Army“ je povedené album, různorodé, melodické a zábavné. Z novodobé historie je možná jedním z nejlepších počinů. Sice nepřináší mnoho nového, avšak obsahuje vyrovnaný a dostatečně pestrý materiál, chytlavé skotačivé písně i zádumčivé balady.
1. March Of War
2. Axe Of Judgement
3. Heathen Horde
4. One Man Army
5. Burden Of The Fallen
6. Warrior Without A War
7. Cry For The Earth Bounds
8. Two Of Spades
9. My Ancestor's Blood
10. Descendants, Defiance, Domination
11. Neito Pohjolan
Tento projekt táhne především charakteristický vokál Donovana Melero z HAIL THE SUN, což ve spojení se Sergio Medinou z ROYAL CODA znamená ono emotivně bolavé ukřičené post hardcore inferno, které odkazuje k domovským skupinám obou zmíněných hudebníků.
Rakouská brutální parta si za tematickou oblast své tvorby vybrala sériové vrahy. Je tedy asi logické, že těžiště i jejich třetího alba je deathgrindový nářez. A je to slušná porce třeba pro příznivce belgických ABORTED.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.